Mans personīgais (downsyndrome.lv redaktora) uzskats ir - neatkarīgi no tā kurā Latvijas vietā jūs dzīvojiet, brīdī, kad jūsu bērnam nosaka dauna sindroma nekavējoties ir jāveic 2 galvenie uzdevumi: 1) jāpiesaka bērns uz visām iespējamajām veselības pārbaudēm, sākot are sirdi, redzi un dzirdi u.tml., 2) piesakiet vizīti Portidžā - DS bērna (arī jūsu personīgā) nākotne būs daudz perspektīvāka, daudzveidīgāka un krāšņāka, ja ar jūsu pirmskolas vecuma bērnu pastāvīgi nodarbosies speciālisti, kas nozīmīgi stimulēs jūsu bērna attīstību kā arī varēs sniegs kompleksu informāciju par jūs personīgi interesējošajiem jautājumiem. Mūsu ģimenes personīgā pieredze bija ļoti pozitīva - un pretējus viedokļus nemaz neesam satikuši, ko izskaidro tas, kā šī organizācija var palīdzēt gan jums, gan jūsu pirmsskolas vecuma bērnam :) Kas ir Portidža? Portidža ir ASV Viskonsīnas štata Portage pilsētā psihologu, pedagogu un psihiatru sadarbības rezultātā radīta agrīnā korekcija un audzināšanas sistēma. Metode attiecināma uz pirmsskolas (0 - 7-8 g.v.) vecuma bērniem ar garīgas dabas traucējumiem, kura tiek realizēta bērnam pazīstamā un draudzīgā vidē - mājās. Šī korekcijas sistēma tā arī tika nosaukta Portage, par godu vietai, kurā tā radīta. Latvijas Portidžas mācībsistēmas asociācija ir Starptautiskās Portidžas asociācijas (SPA) biedre. SPA ir iesaistījušās tādas valstis, kā ASV, Lielbritānija, Japāna, Nīderlande, Norvēģija, Čehija, Indija, Pakistāna, Grieķija, Somija, u.c. Portidžas mācību metodes tiek izmantota arī Lietuvā, Krievijā, Bulgārijā, Zviedrijā, Vācijā, Rumānijā u.c. Termins Portidža apzīmē pedagoģisko metožu kopumu, izstrādāto izdales materiālu klāstu, specializētās rotaļlietas, dokumentāciju, kuru pielieto, lai mērķtiecīgi izglītotu bērnus pirmsskolas vecumā ar garīgās attīstības traucējumiem un viņu vecākus. Viens no Portidžas mācībsistēmas principiem ir pieejamība ģimenei, neatkarīgi no tās tautības, valodas un izglītības līmeņa. Īpaša vērība tiek pievērsta tam, lai ģimenē veidotos pozitīva attieksme pret savu bērnu ar īpašām vajadzībām, un parādīt, ka mērķtiecīgi un regulāri strādājot, arī viņu bērns ir spējīgs apgūt jaunas iemaņas un zināšanas, neatkarīgi no bērna garīgās un fiziskās attīstības pakāpes. Darba galamērķis ir palīdzēt ikvienam no šiem bērniem integrēties savu vienaudžu vidū, t.i., apmeklēt bērnu dārzu, rotaļu grupas u.c. mācību iestādes. Portidžas speciālistu pieredze visā Pasaulē pierāda, ka bērni, pateicoties Portidžas speciālistu un vecāku sadarbībai, regulāram un ilgstošam mācību darbam, ir sasnieguši ļoti labus rezultātus, kas daudziem no viņiem dod iespēju apmeklēt parasto bērnu dārzu, spēļu grupas, pretendēt uz izglītību pamatplūsmas skolā. Portidžas speciālistu sagatavošana Latvijā
Lai saņemtu Portidžas speciālista kvalifikāciju kandidātiem ir jābūt ar augstāko humanitāro izglītību (vai jābūt studējošam). Papildus: 1) jāapgūst Portidžas pamatkurss; 2) 6 mēnešus jāpraktizējas ar 1-2 ģimenēm Portidžas speciālista uzraudzībā; 3) jānoliek atestācija, lai saņemtu sertifikātu, kas apliecina Portidžas speciālista statusu. Mācību process ir balstīts uz pozitīvu attieksmi plašākajā šī jēdziena nozīmē, un nosaka tā rezultātus - pozitīva attieksme pret bērnu ar īpašām vajadzībām un viņa problēmām, pozitīva attieksme pret vecākiem un pozitīva attieksme pret mācību darba procesu. Portidžas speciālists ir tas, kura uzdevums ir pirmām kārtām pārliecināt vecākus, ka viņa bērns nav neapmācāms, ka ir iespējams ar viņu strādāt, attīstīt iemaņas, pasaules uztveri un emocijas, neatkarīgi no bērna garīgās un fiziskās attīstības pakāpes. Portidžas speciālista uzdevumi: 1) regulāri apmeklēt ģimeni/es; 2) lietot bērna attīstības tabulu, lai fiksētu bērna esošās iemaņas un prasmes; 3) saskaņot ar vecākiem mācību ilgtermiņa mērķus; 4) lietot darba lapas komponentus; 5) aizpildīt darba lapu un informēt vecākus par turpmāk veicamajām aktivitātēm; 6) demonstrēt katru mācību metodi ar bērnu, pirms to dara paši vecāki; 7) novērot un konsultēt vecākus, izpildot jebkuru mācību metodi kopā ar bērnu; 8) regulāri piedalīties sanāksmēs kopā ar citiem Portidžas darbiniekiem un Portidžas grupas vadītāju; 9) pārskatīt bērnu progresu 3-4 mēnešu intervālos; 10) sadarboties ar citiem profesionāļiem, kuri strādā ar bērnu; 11) nepieciešamības gadījumā sastādīt detalizētu atskaiti par bērna pašreizējām iemaņām kā pamatu rekomendācijai bērna uzņemšanai bērnudārzā/skolā. Sīkāka informācija www.portage.lv |